Tanda serta gejala keracunan makanan berbeza-beza pesakit ke pesakit yang lain. Ini bergantung penyebab dan punca keracunan yang terjadi serta jenis bakteria yang menjangkiti pesakit.

Penyebab Keracunan Makanan :


Cirit-birit muntah dan sakit dada memang perit. Pernah alami keadaan macam ni? Sangat la tak bestnya lagilah saya masih disaatminggu pertama semester baru. Penyebab keracunan makanan biasakan diakibatkan oleh penderita makan makanan basi atau tercemar dengan kuman (bakteria, virus atau parasit). 

Antara kuman yang boleh menyebabkan keracunan makanan adalah Salmonella, Staphylococcus aureus dan juga Vibrio parahaemolyticus.

Sebab Terkena Keracunan Makanan?

Untuk kejadian ni saya dan keluarga makan kat kedai makan 'X 'sehari sebelumnya. Sebenarnya tak pernah lagi makan dekat kedai tu, tapi dah teringin sangat pergi jela sebab paling dekat kat rumah. Bukan la saya saja suami pun sama terjebak. Tapi dia taklah teruk sangat. Saya jela yang admit sebab dah terhidrat macam nak pitam.

Tengok tu antara bakteria utama penyebab keracunan makanan (sumber: MedikTV ). Jadi berhati-hati lah semua, pilih tempat makan yang bersih ye. 


Antara penyebab keracunan makanan

Lebih kurang selepas tiga hari saya dah makin pulih walaupun perut masih lagi rasa pedih. Sepanjang tiga hari melawan keracunan, hampir semua dimuntahkan semula. Saya perlu cepat sembuh, kalau baring saja apa pun tak jadi.

Apa alternatifnya? saya berikhtiar dengan Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee. 

kebaikan ESP shaklee

Selain dapat mengembalikan sedikit kekuatan untuk bergerak, ianya juga bantu mengembalikan tenaga saya semula.


Disclaimer : *Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.