5 Makanan Cina Yang Popular Di Malaysia

Min
0

Malaysia jika tidak disebut tentang makanan memang tidak akan lengkap. Malaysia dengan makanan sudah sinonim hinggakan sukar untuk berdiet jika tinggal di dalam negara ini. Manakan tidak, sana sini ada makanan yang sedap hingga tahap menjilat jari. 


Tidak kira makanan yang dijual di tepi jalan, di restoran atau delivery, masing-masing mempunyai kelebihan rasa yang tersendiri. Begitu juga dengan makanan Cina yang sangat popular di Malaysia. 


Untuk chinese food begitu juga. 


makanan cina popular Malaysia
image from Flickr


Antara makanan Cina yang popular ialah;


1. Yee Sang

Lebih dikenali dengan nama Kantonisnya daripada bahasa Mandarin “Yusheng”, Yee Sang sinonim dengan perayaan Tahun Baru Cina di Malaysia. Hidangan Kantonis, sering digambarkan sebagai salad sayur-sayuran dengan potongan ikan, keropok dan sos yang dicampurkan bersama.


Image dari Flickr

Tradisi penting yang pertama kali diperhatikan oleh orang Cina Malaysia, dan sekarang oleh rakyat Malaysia dari semua kaum, melibatkan pengunjung membuang bahan ke udara sambil mengucapkan selamat maju jaya kepada semua orang.


Tradisi mengatakan bahawa semakin tinggi orang yang melemparkan Yee Sang, semakin banyak keberuntungan yang dapat mereka harapkan pada tahun yang mendatang. 


Yee Sang adalah salah satu hidangan di pusat perang makanan budaya antara rakyat Malaysia dan Singapura, ianya dicipta oleh lelaki Seremban atau restoran Singapura, bergantung pada siapa yang bercakap.


2. Ipoh White Coffee

Minuman yang popular di seluruh Malaysia, Ipoh White Coffee adalah sebahagian daripada sejarah Ipoh dan merupakan salah satu daripada banyak makanan yang ditawarkan di bandar ini.


Ia dikatakan telah diciptakan oleh migran Hainan yang meningkatkan kopi Barat agar sesuai dengan citarasa mereka sendiri. Menurut legenda, mereka memaksa diri untuk minum kopi sambil membuat perjanjian perniagaan dengan orang Barat dan mendapati minuman itu agak sukar untuk ditelan.


Image from Flickr

Dengan perlahan-lahan memanggang biji kopi dalam marjerin, mereka menghasilkan kopi dengan aroma yang sangat kuat yang dapat dikesan dari jarak yang jauh. 


Ia dihidangkan secara tradisional dengan susu pekat. Rasa Kopi Putih Ipoh adalah hasil pencampuran pelbagai jenis biji kopi, menghasilkan kopi yang halus.


3. Char Kuey Teow

Ia berminyak, lazat dan popular. Dan ia juga adalah mimpi buruk bagi sesiapa yang sedang berdiet. Hidangan yang sangat digemari di Malaysia dan Singapura, Char Kuey Teow, terdiri daripada mee nasi rata yang digoreng dalam kuali panas dalam kicap dengan pes cili, udang, kerang, telur dan kek ikan. 


Sering dihidangkan di atas daun pisang, yang semestinya meningkatkan aroma.


Image dari Flickr

Dulunya ia merupakan hidangan yang murah untuk pekerja kolar biru atau buruh, dan kandungan lemaknya yang tinggi memberi mereka tenaga untuk menjalani hari tersebut. 


Pulau Pinang, terkenal dengan Char Kuey Teow dan adalah perkara biasa bagi rakyat Malaysia dari negeri lain untuk melakukan ziarah ke negeri ini untuk mendapatkan hidangan yang lazat ini untuk diri mereka sendiri.


4. Hainanese Chicken Rice

Nasi Ayam Hainan adalah hidangan lain yang berada di tengah-tengah perang kulinari antara rakyat Malaysia dan Singapura. Satu-satunya perkara yang mereka setujui adalah asal-usul Hainannya.


Image dari Flickr

Orang Hainan adalah salah satu kumpulan Cina selatan yang lebih kecil, seperti rakan Kantonis dan Hokkien mereka, berhijrah ke Tanah Melayu pada zaman penjajahan. 

Mereka terkenal dengan kemahiran masakan mereka dan biasa bagi Hainan untuk membuka restoran atau menjadi tukang masak peribadi di rumah tangga Barat.


Dihidangkan dengan ayam rebus, kukus atau panggang, nasi ayam Hainan hampir selalu dihiasi dengan timun, bersama dengan bahagian hati ayam atau daging babi panggang. Bola nasi ayam adalah varian khas hidangan yang kebanyakannya terdapat di Melaka dan Johor.


5. Chee Cheong Fun

Hidangan mi ini popular sebagai makanan ringan dan makanan utama, bergantung pada variasinya. Kepingan beras persegi yang terbuat dari campuran tepung beras dan air yang likat. 


Cairan itu dituangkan ke atas kuali rata yang dibuat khas di mana ia dikukus untuk menghasilkan kepingan beras persegi. 


Kepingan nasi kukus digulung atau dilipat agar senang dihidangkan, dan disertakan dengan sos kacang fermentasi manis dan pes cili.


Image dari Flickr

Anda dapat menjumpainya versi dim sum di Ipoh. Tetapi Pulau Pinang mempunyai variasi hidangan yang sedikit berbeza dengan Ipoh menyajikan kepingan mi dengan sos merah manis sementara Pulau Pinang menyajikannya dengan sos udang hitam manis.


Makanan Cina Popular di Malaysia

Makanan cina di Malaysia ada di sana sini. Baik di utara, selatan, pantai timur mahupun Sabah dan Sarawak. Jika rasa leceh nak cari di mana kedudukan lokasi restoran atau tempat makan yang ada menu makanan cina yang sedap, boleh terus buat pesanan dari Foodpanda.


Image dari Flickr

Dengan menggunakan aplikasi Foodpanda, makanan yang mahu dicuba boleh terus di pesan dan untuk tahu sedap ataupun tidak, ada banyak review testimoni dari pelanggan terdahulu yang telah mencuba menu di sesebuah kedai tersebut. 


Seronok juga guna Foodpanda kerana dapat jimatkan masa serta ada banyak pilihan makanan yang pelbagai. 

Tags

Post a Comment

0 Comments
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top